Mediawijsheid in zijn algemeen is een onderbelicht thema, in het bijzonder voor organisaties. Het belang voor organisaties om zich meer te richten op mediawijsheid ligt er in dat organisaties beter op de veranderingen van deze tijd in kunnen spelen. Dit maakt de weg naar innovatieve ontwikkelingen grote malen gemakkelijker. Daarnaast zorgt mediawijsheid voor organisaties er voor dat de werknemers zich kunnen versterken in het gebruik van de moderne media.
Mediawijsheid voor organisaties zorgt er voor dat een goede doordenking van de mogelijkheden en gevaren in het gebruik van de moderne media, alsook voor praktische toepassingen op de werkvloer vergroot worden.
Industriële Revolutie: massaproductie en massaconsumptie
Vanaf de Industriële Revolutie (1700 tot ongeveer 1900) ontstond een vorm van productie die wij nu massaproductie noemen. De lopende band en de T-Ford zijn hier wellicht de bekendste ‘producten’ van. Deze massaproductie ging gepaard met een hoge mate van massaconsumptie. Vanaf deze tijd gingen mensen in toenemende mate dezelfde producten en later ook diensten consumeren.
Opkomst T.V. & het Web 2.0
Ongeveer 100 jaar geleden maakte de televisie een grote doorbraak, vandaag de dag is dat het internet, of beter gezegd het Web 2.0. Het Web 2.0 staat voor de tweede fase waarin het internet zit. Deze tweede fase wordt gekenmerkt door een grote mate van interactiviteit.Massamedia & filters
De doorbraak van de televisie zorgde er voor dat er naast de massaproductie en massaconsumptie ook sprake van massamedia was. De massamedia is in feite een gigantisch groot filter voor wat er in de wereld gebeurd, er binnen sociale netwerken afspeelt en wat er überhaupt aan nieuws is. Het bijzondere is dat de massamedia de aandacht richt op een aantal zaken maar tal van zaken niet onder de aandacht brengt.
Het ‘grote gesprek’ of narratief
In onze (post)moderne tijd is er sprake van de opmars van het internet, of beter gezegd het Web 2.0. Dit heeft tot iets opmerkelijks geleid. Mensen hebben nu de middelen om zelf deel te nemen aan ‘het grote gesprek’ dat er plaats vind. Bekende sites als YouTube, Wikipedia, Google en andere sites laten zien dat mensen de behoefte hebben hun stem te laten horen, hun hobby’s passies en eigenaardigheden aan de wereld te tonen. Deze ontwikkeling gaat gepaard met veel Blogs, welke zoveel zijn als persoonlijke en of organisatorische websites waar kennis en informatie gedeeld worden.
Niches en het Web 2.0
Onze wereld is in grote mate onoverzichtelijker geworden, alle beroepen, hobby’s, sporten en tal van andere zaken zijn zo ver gespecialiseerd dat het overzicht niet meer goed te vinden is. De massamedia kan niet al deze specialismen en bijzonderheden evenredige aandacht geven. Het Web 2.0 doet dit wel! Zoek bij een zoekmachine op een willekeurige term en je zult overeenkomstige websites vinden. Al deze specialismen worden door Chris Anderson in zijn spraakmakende boek The Long Tail ‘niches’ genoemd. Hij beargumenteerd dat we niet meer in de tijd van de massamedia leven, maar in een tijd van zowel de massamedia alsook die van de niches.
Deze niches zijn kleine subcultuurtjes, die vaak overlap hebben met andere subcultuurtjes. Elk mens houdt zich bezig met meerdere niches of subculturen. In die zin word er door een aantal filosofen gezegd dat we in een postmoderne tijd leven. De moderne tijd of moderniteit was gericht op zaken die gepaard gingen met de Industriële Revolutie, zoals Massaproductie, Massaconsumptie en Massamedia. Vandaag de dag is er ook sprake van een nichecultuur, met niche productie en consumptie of eigenlijk is er hier sprake van ‘niche-prosumers’.
Implicaties
Deze veranderingen hebben grote implicaties voor ons als cultuur, ons onderwijs maar ook onze manier van organiseren. Mediawijsheid richt zich op de mogelijkheden en de gevaren die gepaard gaan met de komst van het Web 2.0.
Van Media-educatie naar Mediawijsheid
Voor het onderwijs betekende het in eerste instantie dat er media-educatie moest komen, dit met het voornaamste doel om kinderen te beschermen voor de gevaren van de moderne media. Echter het is in deze tijd niet zozeer van belang om de gevaren te weten die de moderne media met zich mee brengen maar dat er op een gebalanceerde manier om kan worden gegaan met deze moderne media. Het is dan ook niet vreemd dat de Raad van Cultuur pleit voor een perspectiefverbreding van Media-educatie naar Mediawijsheid. Dit advies was in eerste instantie gericht aan Medy van de Laan, staatsecretaris van cultuur.
De Raad van Cultuur geeft aan dat de invulling van burgerschap aan het veranderen is. Dit komt met name omdat de overheid steeds meer aanstuurt op zelfredzaamheid.
Gebruik van kennis & informatie alsook praktische toepassingen
Mediawijsheid gaat veel verder dan het consumeren en het (her)gebruiken van informatie, het gaat ook om de praktische mogelijkheden en gevaren die daar mee gepaard gaan.
Toepassing mediawijsheid door Core Connections
Al met al is mediawijsheid gericht op media, cultuur, zorg, politiek en veiligheid en informatie. Core Connections past het concept van mediawijsheid toe op organisaties, voor een goede doordenking van de mogelijkheden en gevaren alsook de praktische toepassingen daarvan.
Een scala aan thema’s voor Mediawijsheid voor organisaties zijn:
- Open Source (zowel ICT als management)
- Co-Creatie
- Wikinomics
- Innovatie
- Search Engine Optimalisation (website vindbaarheid)
Maar ook
- Lifehacking
- Informatiemanagement
- Beeldvorming en Storrytelling voor organisaties
- Research & Development
Core Connections biedt de mogelijkheid om Mediawijsheid in combinatie met Politiek Handelen voor organisaties en of ons Communicatiemodel in te zetten voor de verbetering van humanisering en zingeving binnen organisaties.
Geef een reactie