Professionals, maar ook managers en adviseurs hebben vaak een bewuste of onbewuste focus in hun werk, maar vaak ook een blindspot, taboe of zelfs valkuil. En daarmee worden vaak grote kansen voor verandermanagement misgelopen.
Slechts 30 % van alle organisatieveranderingen zijn succesvol. En toch denken, naar schatting, 70 – 80 % van de managers dat zij wel succesvol zijn!
Aandacht voor verandermanagement is dus noodzakelijk. Waar vroeger het credo opging: ‘Stilstand is achteruitgang’, is in een tijd met enorme veranderingen het credo ‘Met langzame groei, loop je alsnog achter de feiten aan’, misschien meer waar.
Kunnen we het in deze tijd dan nog permitteren om een blindspot, taboe of valkuil te hebben op het gebied van verandermanagement?
Professionals zijn specialisten. Mede door de expertise van een professional zijn we vaak op een aantal dingen gefocust en op een aantal dingen niet. Een techneut is vanuit zijn vakinhoudelijke achtergrond vaak niet met human resource management bezig en visa versa. Door onze inhoudelijke kennis en focus op bepaalde aspecten van ons werk, is onze perceptie per definitie gekleurd.
Vijf manieren om naar veranderingen te kijken
De Caluwé en Vermaak hebben met hun indrukwekkende werk zichtbaar gemaakt dat veranderen grofweg vanuit vijf percepties plaats vindt. Iedereen heeft een voorkeur, maar vrijwel iedereen heeft ook een blindspot voor een van de andere aspecten. De Caluwé en Vermaak hebben aan de hand van vijf kleuren, de vijf percepties op veranderen in kaart gebracht.
Bij elk van de kleuren zijn er punten van primaire aandacht. Deze kleuren zijn:
- Bij de gele kleur zijn we bezig met politiek handelen en invloed uitoefenen. Strategische posities, omgaan met macht, doelen formuleren en netwerken staan hier centraal.
- De blauwe kant staat voor de harde kant van organisatieveranderingen. We kunnen dan denken aan de systeemkant, de processen, de gebouwen en de hardware.
- De zachte kant van veranderen gaat over mensen en is dus niet altijd helemaal zacht. De rode kleur staat dan ook voor menselijke aspecten van veranderingen. HRM en competentiemanagement zijn primair op deze aspecten van verandering gericht.
- De groene kleur staat voor het principe van het ‘leren leren’. Processen van co-creatie en samenwerken staan hier centraal.
Verandermanagement, een realistische en succesvolle aanpak
Wil je echt succesvol in organisatieveranderingen zijn, is het belangrijk om aandacht voor alle vijf aspecten van veranderen te hebben. Pas dan kijk en handel je op een complete manier. Een dergelijke complete manier van kijken noemen we een integrale visie.
Uit mijn persoonlijke observaties blijkt met name de gele kleur bij de meeste professionals het taboe te zijn en de witte kant vaak een ondoordachte blindspot. Soms komt daar nog een valkuil bij en dat is wat ik zelfzorg noem.
Dr. Martin Hetebrij, mijn mentor, heeft in 2005 een nieuwe organisatie methodiek ontwikkelt. In datzelfde jaar kreeg hij de prijs van ‘managementboek van het jaar’ voor het boek ‘Macht en Politiek Handelen, iedereen speelt mee‘. Bijzonder is dat deze methodiek nog steeds grotendeels in de taboesferen ligt, dat terwijl het niet alleen een effectieve maar ook transparante en integere methodiek is!
Kansen die vaak gemist worden
Jammer want deze methodiek maakt het ons o.a. mogelijk om:
1. Het Bestuur haar Missie en Visie, op een integere manier, te laten verankeren in alle lagen van een organisatie;
2. Dat het middenkadermanagement makkelijker haar targets kan halen en dat hier het ziekteverzuim aanzienlijk terug gedrongen kan worden, en;
3. Dat er een betere sfeer op de werkvloer komt.
Wij hopen zoveel mogelijk mensen op een integrale manier naar verandering, verandermanagement en organiseren te laten kijken. Een essentieel aspect hiervan is dus naast de harde kant, de zachte kant en de co-creatie kant óók organisatie politiek en zingeving voor organisaties.
Geef een reactie