Of we nu fysicus, manager of bestuurder zijn, Albert Einstein was een briljante man waar we veel van kunnen leren. Inzichten in het gedrag, de overtuigingen en de waarden die voorbeeldige figuren nastreven, maken dat we successtrategieën kunnen benaderen en soms zelfs kunnen kopiëren.
Einstein was een bijzonder man. Zijn inzichten, ideeën en theorieën hebben vergaande gevolgen op de wereld. Door zijn relativiteitstheorie (E=m.c²) is hij bekend geworden. Deze theorie stelt dat licht, massa en energie hetzelfde zijn, alleen elk wordt vanuit een ander perspectief benadert. Dat energie hetzelfde is als massa en licht is iets wat voorheen ondenkbaar was en een ware revolutie in het denken, de technologie en de fysica ingang zette.
Wat Einstein onderscheidde van de rest
Einstein staat bekend als een van de grootste genieën op het gebied van de fysica, dat terwijl hij geen fysicus was! Hij durfde buiten de gebaande paden te denken en kwam met verrassende inzichten.
Einstein had na veel moeite zijn theorie, als ‘amateur’ deskundige kunnen publiceren in een vakblad. Echter het duurde daarna nog wel even voor zijn theorie omarmt werd.
Nazi Duitsland was een poos na die publicatie, onder leiding van Werner Heisenberg, op weg om een atoombom te maken. Einstein wist door middel van zijn theorie hoe een dergelijke bom gemaakt kon worden.
Pas toen Einstein bij de toenmalige president van de Verenigde Staten, Franklin Roosevelt, bleef aandringen dat zijn relativiteitstheorie tot de atoombom zou leiden, ging Oppenheimer met een deskundig team aan het werk. Het doel was om als eerste een atoombom te kunnen maken. Daarnaast werd er een commandoteam uitgezonden zodat de nazi’s een element voor deze atoombom (zwaar water) niet konden krijgen. Dit element moest uit Zweden komen.
Pas na deze noodzakelijkheid werd de theorie van Einstein omarmt en vertaald naar concrete stappen. Desastreuze stappen zouden volgen, stappen die de geschiedenis op een doordringende manier zouden beïnvloeden. Echter, had Einstein geen actie ondernomen, was de kans sterk aanwezig dat de nazi’s de 2e wereld oorlog hadden gewonnen.
Wat Einstein laat zien is dat we enerzijds soms geduld moeten hebben voor onze ideeën omarmt worden en anderzijds dat we er ook iets aan kunnen doen om de noodzakelijkheid van onze oplossingen te laten herkennen en/of te gebruiken als hefboom voor het succes van de organisatie.
Einsteins inzichten
Een aantal aspecten van het verhaal van Einstein zijn de moeite waard om mee te nemen in het verbeteren van onze organisaties.
- Systeemdenken. Dingen die in het verleden niet in relatie tot elkaar leken te staan, kunnen in de werkelijkheid grote invloed op elkaar hebben (E=m.c²).
- Open Mind. Oplossingen komen soms uit verrassende hoeken. Einstein werkte bij een octrooibedrijf en had geen formele graad in de fysica. Toch ontdekte hij de belangrijkste theorie in de fysica.
- Inspelen op de noodzaak om te veranderingen. Wanneer de noodzaak groot genoeg is, worden vernieuwende theorieën en inzichten omarmt en toe gepast. Maar nooit eerder! Landen je ideeën nog niet, dan heb je nog niet voldoende rekening met de wensen van anderen gehouden; heb je nog niet voldoende draagvlak en heb je nog niet niet de juiste mensen beïnvloed.
- Strategisch handelen. Naast het inhoudelijke werk zijn strategische vaardigheden van onnoembare grote meerwaarde. Het inhoudelijke aspect van het werk van Einstein was zijn werk in de fysica (ironisch als amateur fysicus). Om dingen voor elkaar te krijgen heb je ook strategische vaardigheden nodig.
Wat Einstein ons kan leren in het succes voor organisaties
Wanneer we het systeemdenken omarmen, een open mind hebben, inspelen op de noodzaak tot grote veranderingen, en daarbij onze strategische vaardigheden aanwenden, kunnen we een aantal conclusies trekken:
- We in tijden van financiële crisis en een wereld die schreeuwt om duurzame oplossingen, het systeemdenken centraal moeten stellen. Het doel hiervan is dat we tot krachtige organisatiedynamieken komen.
- Dat we in een tijd waarin vraagstukken steeds complexer worden we toch eenvoudige oplossingen kunnen vinden.
- Een praktische visie nodig is die winst en waarden synergetisch met elkaar verbindt.
- Innovatiemanagement, kennismanagement en verandermanagement in sterke relatie tot elkaar gezien moeten worden.
- Communicatie, HR, verkoop en beleid ook niet los van elkaar gezien kunnen worden.
- Dat draagvlak voor de missie en visie verbonden is aan het ziekteverzuim, de targets die al dan niet gehaald worden en de werksfeer.
- Geld, kwaliteit en tijd in relatie tot elkaar verbetert moet worden. Houden we slechts rekening met een van die drie factoren, dan gaat dit ten koste van de andere twee.
Het Einstein effect voor jouw organisatie
Benieuwd wat het Einstein effect voor jouw organisatie betekenen kan? Neem contact op voor meer informatie, schrijf je in voor de nieuwsbrief of doe mee met een training.
Geef een reactie