Ontmoet Dewi, oprichter van lekkerineenpotje. Een geweldige vrouw die zich met enorm veel plezier, shiny eyes en sprankeling inzet voor haar missie: natuurlijke en diervriendelijke cosmetica. Benieuwd naar haar verhaal? Je leest het hier.
Stel je eens voor dat de labels van je cosmetica begrijpelijk zijn? Dat er alleen maar natuurlijke, eetbare en diervriendelijke ingrediënten in zitten? Dit klinkt eigenlijk zo logisch, maar is alles behalve de norm. Als het aan Dewi ligt gaat dit gauw veranderen.
Wat onwijs leuk dat we je mogen interviewen Dewi, dankjewel daarvoor! Nu kennen wij jou erg goed, maar zou je je ook voor willen stellen aan onze lezers? Wie ben je, wat doe je en wat maakt jou uniek?
Mijn naam is Dewi (28), ik woon in Utrecht met mijn vriend en 2 katjes. Ik ben de oprichter, en nu mede-eigenaar van lekkerineenpotje. De verzorgingslijn die veganistisch is en waarbij je weet wat je smeert. Ik ben een typische millennial-ondernemer, het liefst werk ik 4 uur per week aan iets wat ik belangrijk vind en doe daarnaast leuke dingen. In de praktijk werk ik natuurlijk veel meer.
Je bent de oprichter van lekkerineenpotje. Hoe is het idee voor je onderneming ontstaan en welke diensten en producten biedt je aan?
Zo’n 4 jaar geleden keek ik Vegucated op Netflix, toen ben ik van een vegetarisch dieet overgegaan op een veganistisch dieet. In diezelfde periode was ik boeken over ondernemen aan het lezen en begon het bij mij te kriebelen. Ik wilde iets doen om dieren te helpen, zonder dat het een zwaar onderwerp werd. Later is het idee om een ‘blij’ cosmetica-merk op te zetten die natuurlijk is en vegan. Dat is lekkerineenpotje geworden.
Wat is het meest mooie compliment dat je ooit hebt gekregen (mag zowel zakelijk als privé zijn)?
Zakelijk: wanneer ik ambassadeurs over mijn merk hoor vertellen en anderen weten te enthousiasmeren.
Persoonlijk: wanneer iemand mij een mooi mens vindt.
Wat betekent ondernemen voor jou?
Denken ‘hoe ga ik dit nu weer aanpakken’, jezelf in het diepe storten en er met kleine stapjes weer uitklimmen. Dat klinkt heel negatief, maar er is weinig dat meer energie heeft als problemen oplossen, daar word ik gelukkig van. En dan achteraf denken: hoe heb ik dit nu weer geflikt?
Je hebt deelgenomen aan onze integrale consultancy. Met welke intentie deed je mee en wat wilde je leren?
Ik mocht bij Albert Heijn gaan pitchen om mijn product (vegan deodorant) in het schap te krijgen, ik zou hier een kwartier tijd krijgen om een pittige jury te overtuigen dat mijn deodorant in het schap nog mistte. Ik kwam niet veel verder dan een mooie powerpoint in een ‘originele volgorde’.
Ik heb de integrale consultancy gedaan om weer te ondervinden waarom ik al jaren mijn bed uitkom om aan mijn onderneming te werken in plaats van een ‘veilige’ goed betaalde marketing-baan (mijn achtergrond). Wat drijft mij? Ik had wel een vermoeden maar ik kon het niet onder woorden brengen.
Ik wilde deze jury overtuigen, maar moest eerst mijzelf overtuigen. Dankzij de integrale consultancy is dat helemaal gelukt. Sterker nog, ik ben tweede geworden uit ruim 100 aanmeldingen en mijn producten komen binnenkort in de Albert Heijn te liggen!
Welk onderdeel van de integrale consultancy was voor jou het meest waardevol en kun je ook uitleggen wat hier de reden van is?
Samen met Suzan heb ik mijn WHY teruggevonden. Dit kwam van veel dieper dan ik wist. Tijdens de integrale consultancy hebben Anne-Jean en Suzan nog besloten om een zijspoor te nemen en een familie-opstelling toe te passen, dit was overdonderend waardevol.
Iedereen loopt met bepaalde basis-waarden rond waar je je niet bewust van bent, het is heel verhelderd om deze eens in kaart te brengen.
Ik heb mij zelden zo sterk in mijn schoenen voelen staan als na deze sessie. En zo’n ondernemer gevoeld.
Wat heb je allemaal in de integrale consultancy geleerd en hoe pas je dit in de praktijk toe?
In mijn pitch wilde ik binnenkomen met een knaller, door direct het verhaal achter mijn WHY (toen ik ineens vegetariër werd als 8-jarige) te vertellen. Een stuk interessanter dan ‘’Hallo mijn naam is Dewi en mijn spreekbeurt gaat over deodorant’’.
Ook heb ik geleerd over verschillende stijlen van spreken op het vlak van stemgebruik, lichaamstaal en energie, en hoe je deze kunt afwisselen om iemand helemaal mee te nemen in je verhaal.
Op wat voor gebied wil jij impact maken?
Ik wil dat lekkerineenpotje een van de redenen is dat iedereen straks labels van cosmetica leest. En dat dit binnenkort verplicht in het Nederlands op een etiket moet staan, inclusief de informatie of is vegetarisch, veganistisch, halal of juist helemaal niet is.
Wat is je missie?
Dat écht natuurlijke cosmetica de norm wordt, en dat dieren in shampoo net zo belachelijk wordt gevonden als het dragen van bont.
Wie is jouw voorbeeld en wat is hier de reden van?
Ik heb een beetje voorbeeld in een hele hoop mensen. Mensen die niet veroordelen, mensen met humor, mensen met een groot hart en mensen die doen waar ze blij van worden. Dit inspireert mij.
Wanneer voel jij je ultiem gelukkig en van wat gaan jouw ogen stralen?
Thuis op de bank onder een dekentje met de katten en mijn vriend. Hier ben ik het allergelukkigst. Of wanneer ik met mijn hele familie in één ruimte ben.
Toen ik uiteindelijk tweede werd bij de Pitch bij Albert Heijn was ik ook enorm aan het stralen.
Wat betekent Core Connections voor jou?
Ik ken weinig mensen die zó enorm veel passie voor hun vak hebben als Suzan en Anne-Jean. Ze kunnen in een hele korte tijd enorm veel impact op je hebben. Mijn sessie was een paar uur maar het was heel bijzonder en heb mijzelf een stuk beter leren kennen.
Op welke manier kunnen wij en onze lezers jou verder helpen met het realiseren van je missie?
Vanaf half april vind je in de meeste Albert Heijn’s onze deodorant, koop hem vooral en laat dan een recensie achter op de facebookpagina van lekkerineenpotje ! :).
Wat wil je delen? (denk hierbij aan je favoriete boek, motiverende quote, tips of iets anders)
Zorg dat je niet heel hard werkt om dingen te betalen die je eigenlijk niet belangrijk vindt. Doe iets wat je belangrijk vindt, of iets waar je energie van krijgt. Die twee extra badkamers daar kom je toch nooit.
En: neem jezelf vooral niet te serieus, dat doen anderen ook niet.
Joella zegt
Fantastisch verhaal! Fijn dat de integrale consultancy zo heeft bijgedragen ??
Emma zegt
Wat een super leuk interview! Kan niet wachten tot je potjes in de AH liggen Dewi! Heel gaaf 🙂
Suzan van der Meulen zegt
Dank je Emma! En ja, wij kunnen ook niet wachten om de potjes bij de AH te spotten.
Suzan van der Meulen zegt
Leuk om te horen Joella!