Door Anne-Jean de Vries.
Onlangs begeleidden wij een ondernemer die naast zijn onderneming nog een baan heeft. Met deze baan verdient hij zijn geld; in zijn onderneming kan hij zijn passie kwijt.
Zijn vraag was: Wat moet ik doen wanneer ik volledig voor mijn eigen onderneming wil gaan maar nog niet genoeg geld uit mijn bedrijf kan halen?
Hij kreeg op huidige manier zijn bedrijf (en passie!) niet naar het niveau waarop hij het wilde hebben. Om dat te doen moest hij zijn baan loslaten. Maar hoe zou hij dat financieel gaan doen? Dit was een lastige.
Ondernemen begint bij jezelf
Om te beginnen begint ondernemen bij jezelf. Dus aandacht voor jezelf, je gedachten, je overtuigingen en strategieën is van cruciaal belang.
Je zal in jezelf moeten geloven en moeten kunnen putten uit je hoogste potentieel. Verder moet je energie van je bedrijf krijgen. En je moet in staat zijn om je blokkades los te laten, om te buigen naar voordelen voor je bedrijf óf er simpelweg doorheen te gaan.
Gelukkig heb ik (Anne-Jean) altijd in mijzelf geloofd en in de Core Connections droom. Dus daar hoefde ik in tegenstelling tot vele anderen gelukkig niet aan te werken. Maar dat is dikwijls voor ondernemers een groot aandachtspunt. Uiteraard heb ik in het ondernemen ook zo mijn obstakels gekend.
Omgaan met obstakels
Afgelopen week las ik het boek: ‘The Obstacle is the Way”. In dit simpele boek werd het inzichtelijk dat er verschillende manieren zijn om tegen de grootste blokkades in je leven en onderneming aan te kijken. Het allerbelangrijkste inzicht is dat je niet voor je obstakels weg moet lopen, maar er simpelweg mee om moet leren gaan.
Zelf heb ik als ondernemer meerdere obstakels gekend; gebrek aan strategie, samenwerkingsverbanden die strandden, weinig klanten, maar ook gebrek aan focus en energie.
Ik heb de bereidheid gevonden om al mijn aandachtspunten één voor één aan te pakken, want de Core Connections droom pakt niemand van mij af. Ik zal je wat meer vertellen over hoe ik met deze obstakels ben omgegaan.
Show me your friends and I’ll show you your future
Ik ging als eerste stil staan welke mensen en welke activiteiten mij veel energie kosten. Ik ging deze een voor een uit mijn systeem, routines en zelfs leven zetten. Dit klinkt vrij hard, maar wanneer je merkt dat bepaalde mensen je meer energie kosten dan opleveren, dan helpt dit jou en jouw onderneming niet.
Dan Peña trekt dit nog een stuk verder: ‘Show me your friends and I’ll show you your future’. Ofwel, de mensen die jij dichtbij laat, bepalen ook jouw toekomst. Hoe veel wil jij je laten beïnvloeden door een vriend die elke dag gedemotiveerd naar zijn werk gaat? Hoeveel wil jij je laten beïnvloeden door een vriendin die niet echt werk van haar onderneming maakt? Je vrienden hebben invloed op jou. Wilde ik als ondernemer mijn grote droom en succes bereiken, dan had ik mij te begeven in een innerlijke gemoedstoestand van succes en in de omgeving van positieve, gemotiveerde en succesvolle mensen.
Massive action
Hierna was het tijd om mijn grootste valkuil aan te pakken en dat was het voeren van ‘sales’ gesprekken. Ik deed dit zonder echt te weten hoe, en ik deed het te weinig. Ik verdiepte me hier flink in kreeg dit gelukkig snel onder de knie. Zo kon ik binnen de korste keren goed verdienen met een goede en integere strategie. Mijn klanten bleken hier ook enorm veel aan te hebben, wat mij vervolgens ook weer extra voldoening en bevestiging gaf.
Het was tijd voor wat Tony Robbins ‘Massive Action’ noemt. Je moet niet bij de pakken neer gaan zitten bij obstakels. Wanneer je jouw obstakels overwonnen hebt, dan blijken ze vaak slechts kleine obstakels blijken te zijn. Te vaak gaan beginnende of kleine ondernemers bij de pakken neer zitten terwijl ze er bíjna waren.
Verkopen is een ‘numbers game’ en vraagt dus om massive action. Hoe hoger het aantal mensen dat je spreekt, hoe hoger je verkoop zal zijn. Hoe veel sales gesprekken heb je bijvoorbeeld vandaag gevoerd, hoeveel in de afgelopen week en maand? Vaak zijn dit bij de meeste ondernemers erg weinig. Wanneer je deze aantallen omhoog weet te brengen en weet wat je in die gesprekken doet is het juist een grote uitdaging om níet te slagen in je plannen.
Falen is nodig
Waarom zijn ondernemers niet altijd goed in sales? Omdat de actie achterwege blijft. Op een dieper niveau ontbreekt deze actie omdat er een grote angst is om te falen. Misschien herken je dit wel. Maar zoals je wellicht al eens gehoord hebt, heb je het nodig om veel te ‘falen’ om uiteindelijk veel succes te hebben. Denk maar eens aan de bekende quote van Thomas Edison die zegt dat hij niet gefaald had, maar 10.000 manieren gevonden had waarop het niet lukte om een gloeilamp te maken. Edison was de man die uiteindelijk de gloeilamp na vele pogingen uitvond.
Of wat dacht je van Einstein die zijn bekende relativiteitstheorie (E =M.C2) maar niet gepubliceerd kreeg, en dat hij volgens David Bodanis zijn niet goed in wiskunde was. Dat terwijl zijn theorie wel op een wiskundige manier berekend moest worden.
Waar wil jij om bekend staan?
Leonardo da Vinci, als een van de meest veelzijdige geniale mensen uit de geschiedenis, heeft vele successen weten te boeken. Los van dat hij in zijn eentje verschillende wetenschappen uitgevonden heeft, had hij een onderzeeër, tank en parachute uitgevonden lang voor de gebroeders Wright in 1907 het eerste vliegtuig succesvol lieten vliegen.
Wat velen bijvoorbeeld niet over Da Vinci weten is dat hij ook met een nieuwe techniek aan de Sixtijnse Kapel in Rome geschilderd heeft. De nieuwe schildertechniek heeft er helaas voor gezorgd dat de verf na een paar weken al weer weggleed. Ook heeft hij eens een heel voedselbanket voor het jaarlijkse feest van Florence weg laten spoelen. Voor dit banket had hij een lopende band ontwikkeld waarop verschillende mensen in de keuken op een efficiënte manier aan de gerechten konden werken. Hij had een sprinklersysteem gemaakt om een grote brand in de keuken te kunnen blussen. Helaas stond dit systeem net iets te gevoelig waardoor het hele banket weggespoeld werd toen een van de koks een gerecht gingen blancheren. Maar het is niet dit falen waar hij om bekend staat. Wanneer je niet in actie durft te komen zal je bekend staan om je middelmatige, losse flodder succesjes. Maar zeker niet om de dingen waar je diep in je hart van droomt. Dus ga falen en je zal bekend staan om je overwinningen.
Keer het om
Daarom: keer het om. Weet dat falen noodzakelijk is voor het behalen van het succes dat jij nastreeft. Zoals Will Smith zegt: Fail often, fail quick and fail forward. Ofwel: na je strategie heb je veel actie nodig waarbij je vroeg in het proces snel kunt aanpassen en van versie 0.8 al snel bij versie 0.9 of zelfs al versie 1.0 uitkomt. En ondertussen leer je van je ‘mislukkingen’, je verbetert elke keer!
Impasse door niet kunnen kiezen
Het wordt natuurlijk lastig om in actie te komen wanneer voelt dat je nog niet heel sterk bent in bepaalde aspecten van het ondernemen. Dan is er meer de neiging om sterk vast blijft hangen aan de zekerheid die jouw vaste werk je nog geeft. Het recept is dat je blijft twijfelen en niet in staat bent om de metaforische ‘trekker over te halen’. En dan, dan wordt het moeilijk om de keuzes te nemen en daaruit vloeiende acties uit te voeren. Het is een impasse waar je dan niet uit komt. Dit is precies wat er bij de ondernemer aan de hand was die maar niet zijn baan durfde los te laten.
De nieuwe oplossing voor het maken van keuzes
Precies voor de impasse waarin mensen kunnen verkeren wanneer ze niet uit een keuze komen, hebben Suzan en ik een tool gemaakt die wij het ‘Integrale Keuzemodel’ noemen. We hebben al onze studies nog eens de revue laten passeren en de meest effectieve aspecten van het maken van keuzes bij elkaar gebracht. Daarnaast hebben onze didactische en onderwijskundige achtergrond ons hierbij geholpen om ons keuze model in een handige vorm te gieten. Het model bestaat uit 12 stappen. Interessant om te noemen is dat we nog nooit een cursist hebben gehad die alle 12 stappen nodig had om een goede keuze te kunnen maken. Ofwel: het model is zo effectief dat de keuze vaak na een paar stappen al gevallen is. Easy does it! Wil je dit keuzemodel ook leren en lekker knopen doorhakken en verder kunnen? Vul je mailadres hier gauw in, en ontvang de video’s waarin we het je leren.
Hoe is het de ondernemer met de baan ernaast vergaan?
De ondernemer die moeite had met kiezen heeft nu ingezien dat hij toch echt helemaal voor zijn passie wil gaan en zijn oude werk in de komende maanden los laat. Hij heeft helder wat hij nog verder wil leren in zijn ondernemerschap, werkt hier concreet aan en heeft focus doordat het gepieker en getwijfel over zijn keuze van de baan is. Tegen de tijd dat hij zijn baan echt loslaat, is hij er helemaal klaar voor. De impasse is voorbij, er is nu actie en beweging. Hij heeft de stap naar volledig ondernemen in werking gezet.
Leer de stappen van het integrale keuzemodel
Ben jij benieuwd naar ons Integrale Keuzemodel en heb je zin om ook knopen door te hakken en verder te kunnen gaan? Laat dan even hier je email adres achter. Zo gepiept! Je krijgt dan een aantal video’s toegezonden waarbij we jou het integrale keuze model leren en dus het bijhorende vermogen dat jij relatief gemakkelijk tot een keuze kan komen. Of het nu een dilemma, een moreel conflict, een emotioneel beladen keuze is of dat je maar geen overzicht krijgt in je opties: het Integrale keuze model gaat je hierbij helpen.
Nancy zegt
Bedankt voor dit mooie artikel! Mooi om te lezen dat het gelukt is om alle obstakels aan te pakken. Het zijn precies diezelfde obstakels waar ik zelf ook mee worstel als zelfstandige en ook het lastig vinden van keuzes maken met betrekking tot de koers die je wilt varen….niet alleen als ondernemer, maar ook als mens….