Toen Dewi van The Lekker Company voor het eerst bij ons aanklopte, zat er naar haar eigen zeggen weinig schot in de zaak. Al jarenlang maakte ze in beslagkommen in haar keuken een reeks aan natuurlijke cosmetica, welke ze in lokale winkels en op markten verkocht.
De klanten waren enthousiast over haar producten, maar het echte succes bleef echter uit. Ze moest een baan naast haar bedrijf hebben om rond te komen, en na jaren lange dagen maken en elke cent omdraaien, zakte haar motivatie tot het dieptepunt. Eigenlijk zag ze het niet meer zitten.
Ze wist: het is nu of nooit. Doorpakken of stoppen.
Dat is het punt waarop ze besloot met ons te gaan werken.
Weten wat je op je huid smeert
Haar missie was van begin af aan duidelijk: natuurlijke cosmetica de norm maken waarbij mensen wél weten wat ze op hun huid smeren. Wij hebben gezien hoe ze van de keukentafel met beslagkommen haar bedrijf onder onze begeleiding heeft laten groeien tot een internationale, serieuze cosmeticalijn. Je vindt haar producten bij 3.000 winkels: Albert Heijn, Etos, Dille & Kamille, Kruidvat en ondertussen ook in meerdere Europese drogisterijketens.
Hoe ze dat gedaan heeft, lees je hieronder.
Wat heeft Dewi gedaan om haar internationale groei te ondersteunen
Met Dewi zijn we de volgende stappen bij langs gegaan:
- Individuele Consultancy sessies
- Het Integral Business Accelerator Programme
- Training Excellente Communicatie & The Art of Persuasion voor personeel
1. Individuele Consultancy Sessies: motivatie en Product Pitch Albert Heijn
Het was duidelijk dat we eerst aan de slag mochten om haar motivatie en gevoel van leegte weer te herstellen. Dit was na twee sessies weer goed op de rit en ze zag weer perspectief. Daarna zijn we gaan kijken naar concrete, strategische stappen. De product Pitch bij Albert Heijn was waar ze voor wilde gaan.
We zijn aan de slag gegaan om haar zowel strategisch als op sprekersvaardigheden voor te bereiden op haar product Pitch bij Albert Heijn. En met daverend succes: ze is hier uit honderden aanmeldingen tweede geworden. Dit betekende dat ze in de schappen kwam te liggen met haar product bij Albert Heijn en een marketingbudget tot haar beschikking kreeg.
2. Integral Business Accelerator Programme
Heel gauw na haar succes bij de Albert Heijn Product Pitch startte Dewi met het Integral Business Accelerator Programme.
Dewi vertelt: “Ik wilde steun om mijn strategie sterker te krijgen omdat mijn bedrijf snel was gegroeid, en dat is zeker gelukt. Je hebt hier enorme een op een begeleiding en werkt in kleine groepjes met andere ondernemers waarbij je echt de diepte in gaat voor wat voor jou belangrijk is”.
Verder heeft ze in het programma met name aandacht besteed aan leren verkopen. Want bij de Albert Heijn liggen was fantastisch, maar niet genoeg om van natuurlijke cosmetica de norm te maken.
Het gevolg: dankzij uitstekende verkoopvaardigheden en een goede strategie, opgedaan in dit programma, liggen de producten van The Lekker Company nu in 2000 winkels, in heel Europa.
Of, hoor het Dewi hier gewoon zelf vertellen:
3. Training Excellente Communicatie & The Art of Persuasion voor haar personeel
Met de groei van haar bedrijf kwam ook de komst van personeel. Op dit moment werkt ze met een fantastisch team van vijf mensen op haar kantoor in Utrecht.
Dewi wist als geen ander wat haar verkoopvaardigheden voor de groei van haar bedrijf hebben gedaan, en belde ons met de vraag of wij haar personeel wilden trainen. De ervaring van International Business Manager Daan Timmers lees je hier:
“Na zes jaar management consulting had ik veel ervaring in communicatie met grotere groepen, maar minder met de tips en tricks van een goed persoonlijk 1-op-1 gesprek, terwijl dat toch wel de basis is van sales. Daarnaast wilde ik graag leren producten te verkopen, zonder mijn authenticiteit te verliezen.
Technieken die voor mij vroeger leken als ’trucjes’, voelden hierin veel meer als oprechte manieren om een beter gesprek te bouwen voor beide partijen. Ik heb geleerd om de juiste houding en woorden te vinden in gesprekken met klanten. Ook leerde ik hoe je op een goede manier de zachte argumenten van je verkoop kan vervlechten met de financiële argumenten”.
Het resultaat kwam gauw: een grote drogisterijketen in België was mijn eerste succes.
De bijeenkomsten hielpen me om de training te vertalen naar de dagelijkse praktijk. Suzan wist goed de gemeenschappelijke grond te vinden tussen de verschillende deelnemers en het zo in te richten waardoor het voor iedereen interessant werd.
Van deodorant naar zonnebrand
Daar waar Dewi na het behalen van haar succes bij de Albert Heijn product Pitch besloot om haar productlijn te versmallen tot een deodorantlijn met eerst drie geuren, is ze nu weer aan het uitbreiden. Hieronder zie je een advertentie haar nieuwste product: een natuurlijke zonnebrand. Goed voor het milieu én je huid Ofwel: ze blijft Lekker bezig aan haar missie: natuurlijke cosmetica als de norm voor iedereen.
Teruggeven met de Lekker Foundation
Nu The Lekker Company zo goed groeit, heeft Dewi besloten om wat terug te geven. Daarom heeft ze in Januari 2021 The Lekker Foundation opgericht.
Elk half jaar doneert The Lekker Company 1% van de omzet aan een goed doel of non-profit organisatie die bijdraagt aan het milieu, dieren of mensen helpt op een duurzame manier. Op deze manier groeit de impact samen met haar bedrijf.