Wat doe je, als je motivatie in het werken aan je bedrijf beneden alle pijl is gezakt, of dat je keihard onderweg bent naar je laagste punt ooit?
Het begin van het einde…
De meeste ondernemers zijn hun bedrijf vanuit een droom begonnen. Vanuit passie. Maar wat als je de motivatie niet meer zo voelt? Dat het plezier eruit? In sommige gevallen voelt het gewoon leeg, terwijl in andere gevallen het echt bikkelen en ploeteren kan zijn. Dit is wel een beetje het begin van het einde, mits je niet aan de juiste knoppen gaat draaien om gauw de motivatie en positieve energie weer terug te krijgen.
… Of het begin van een nieuwe start
Er zijn verschillende factoren die kunnen bijdragen aan dat je motivatie als ondernemer afneemt. Wanneer je helder hebt welke factor bij jou de grootste rol heeft, dan kun je gemakkelijker en concreter stappen zetten om de energie en het plezier in jezelf weer terug te brengen.
De vier invalshoeken
Wanneer wij kijken naar een ondernemer en het bedrijf, dan kijken we langs vier verschillende invalshoeken. Deze invalshoeken kan je voor jezelf ook goed gebruiken. De invalshoeken zijn: het persoonlijke functioneren, het interpersoonlijke functioneren, het zakelijke functioneren en als laatste het maatschappelijk functioneren. Ik neem je in dit artikel mee in hoe je deze invalshoeken kan plaatsen bij afnemende motivatie.
Elke invalshoek geeft andere oorzaken van je motivatiegebrek. Dus het is heel goed mogelijk dat de ene invalshoek wel betrekking heeft op jouw situatie en de andere totaal niet. En dat is maar goed ook, want dan weet je waar voor jou de oplossingen liggen.
1. Persoonlijk: wat gebeurt er bij jou?
Laten we kijken naar de relatie tussen persoonlijk functioneren en de motivatiegebrek. Wellicht herken je dat je de verbinding met waarom je ooit aan je bedrijf begonnen bent, kwijt bent. Of misschien herken je dat je steeds meer het gevoel bekruipt dat dit je droom niet meer is, dat je hart eigenlijk ergens anders ligt. Het kan ook goed zijn dat je bedrijf heel goed loopt en dat je meer bezig bent met de mentale processen en to do’s dan met hoe het voor je voelt en of je er blij van wordt. Wat de situatie ook is, wanneer we kijken naar jou als persoon in relatie tot een gebrek aan motivatie dan staan jouw hart en gevoel centraal. Waar gaat jouw hart sneller van kloppen? Waar wordt je blij van?
Terug naar het gevoel
Om te zorgen dat je op dit vlak weer op de rit komt, is het belangrijk om weer jezelf weer naar het gevoel te brengen. Dit kan door je af te vragen wat jouw droom ook alweer is. Waar was het je in het begin om te doen? Hoe voelde dat? En in welke werkzaamheden kan jij weer gemakkelijk reconnecten met dat gevoel? Wanneer je zo aan het doorjakkeren bent dat je daardoor het gevoel kwijt bent, dan zal je moeten kijken hoe je meer rust kan inbrengen in je werk. Zodat je vanuit de rust weer kan verbinden met je gevoel en je hart. En wanneer het echt je droom niet meer is en je hart ergens anders ligt, dan zal je ook dat gevoel serieus moeten nemen.
2. Interpersoonlijk: hoe motiverend zijn je relaties?
Ondernemen doe je nooit alleen. Je kan als zzp’er samenwerken met anderen, of veel te maken hebben met je klanten. Of je kan als ondernemer een team van mensen hebben. Hoe dan ook: je ontkomt niet aan de interactie met anderen. Je kan hier op leeglopen of sterker nog ervaren dat het echt gedoe geeft. Dit heeft echt impact op je motivatie. We zien regelmatig dat ondernemers op het punt staan om hun bedrijf met team en al aan de wilgen te hangen puur om deze interpersoonlijke reden. Zonde en onnodig.
Een van de belangrijkste oorzaken waar je in interactie op leegloopt
Wanneer het gaat om samenwerken, dienstverbanden of klantrelaties dan is er een belangrijk principe dat motivatie kan laten verdampen. Dit heeft alles te maken met het principe van uitwisseling. Is de hoeveelheid energie die je geeft gelijkwaardig met de hoeveelheid energie die je terugkrijgt? In een gezonde relatie is dit in balans. Maar wanneer jij als ondernemer je team continue achter de broek aan moet zitten om te zorgen dat ze iets gaan doen, dan is dit niet in balans. Als je meer werk en tijd stopt in de zuurverdiende opdrachten dan dat er aan geld tegenover staat, omdat je ze zo graag als opdrachtgever wil, dan is de relatie niet in balans. Als je een samenwerking aangaat met een andere ondernemer en jij 9 van de 10 keer de kar trekt, dan is het niet in balans. Meestal hou je situaties als deze in het begin nog vol, maar hoe langer het duurt hoe meer je eigen energie opdroogt. Je geeft continue meer dan je ontvangt en dan stopt de stroom. Wanneer je dit herkent dan is het belangrijk dat je in je handelen en communicatie een andere vorm van leiderschap gaat toepassen, zodat de gezonde stroom van uitwisseling weer kan gaan lopen. Leren gezonde grenzen te stellen en duidelijk je intenties te communiceren zijn hier cruciaal.
3. Zakelijk: het idee is leuk, maar zonder geld not so much
Dit kan ook echt een motivatiekiller zijn. Voor zowel startups als voor goedlopende bedrijven die door omstandigheden in financiële krimp komen.
Gebrek aan motivatie speelt zeker mee in waarom veel startups het uiteindelijk niet redden. Het idee ontstond vanuit passie en motivatie, maar wanneer de harde werkelijkheid inkickt dat het lastig is om er geld mee te verdienen, waar is dan nog die droom? Dit vergt echt heel veel doorzettingsvermogen om dan door te kunnen gaan.
Wat is er dan nodig
Hier zijn drie dingen nodig: 1. re-connecten met je missie en droom. Waar deed je het voor? 2. Van daaruit: ben je bereid om te er echt vol voor te gaan, dwars door pijn, moeite en tegenslag heen? Zo ja: dan vlot zorgen dat je alles gaat doen wat te maken heeft met de zakelijke groei van je bedrijf: leer zakelijk denken, leer salesvaardigheden, verdiep je in marketing, neem onder de loep of jouw product/dienst echt in opzet jouw bedrijf zakelijk versterkt, zet een strategie uit.
Wanneer je een goed lopend bedrijf had, en dit door omstandigheden verandert, ook dan moet je terug naar de tekentafel. Eerst weer re-connecten met je droom: wat wil je neerzetten? En ga dan eens kijken in welke vorm je dat nu doet en of dat nog het handigst is. De focus op enkel verdienmodellen is eigenlijk achterhaald; als ondernemer moet je in staat zijn continue je producten en diensten te optimaliseren en vernieuwen naar nieuwe situaties. En ook hier geldt dat je sales en marketing op hoog niveau moet zijn. Kan je bovengenoemde niet niet, dan kan je voor hele nare verrassingen komen te staan.
4. Maatschappelijk: de grootte van jouw impact
Wanneer deze speelt, dan kan er een gevoel zijn van ‘is dit het nu?’. Je houdt van je bedrijf en je werk, je hebt leuke klanten en zakelijk gaat het goed. Maar er mist net iets… en dat begint steeds meer te kriebelen. Maar wat is dat dan? Betekent dit dat datgene wat je doet het dan toch niet is voor je? Nou nee, dat hoeft niet direct!
Ons gevoel van voldoening en bezieling heeft verschillende lagen. In eerste instantie willen we met name iets doen dat onszelf blij maakt en waar we onze directe omgeving mee verder helpen. Dus dat je bijvoorbeeld iets doet wat je leuk vindt en dat je hiermee goed je gezin kan onderhouden. Of een leuke groep klanten helpt. Maar hoe meer de basisbehoeften van onszelf en de eerste cirkel van mensen om ons heen voorzien is, hoe meer we verlangen naar een grotere bijdrage.
Wanneer dit speelt, dan kan je een heel simpel maar krachtig principe toepassen op je bedrijf. Het ’10x-principe’ van jouw droom. Hoe ziet jouw droom eruit wanneer je deze tien keer zo groot maakt? Vaak zien we dat mensen dan of de reikwijdte oprekken (een veel grotere markt bedienen) of dat ze de impact in de huidige klantengroep gaan verdiepen (zorgen dat het product nog meer betekenis en impact heeft). Het is dus de vraag hier wat het beste bij jou past: oprekken of verdiepen. Of een combinatie. Wanneer je daarmee gaat spelen, gaat je maatschappelijke impact giga vergroten en verdwijnt dat ‘is dit het dan’ gevoel als het goed is als sneeuw voor de zon.
De magische eerste stap
Voor alle invalshoeken geldt: als je weet wat er speelt en concrete acties uitzet om dit op te lossen, dan kan alleen het gevoel dat je er aan werkt al weer de motivatie doen laten toenemen. Weten dat een onprettige situatie eindig is, ook al duurt het voor nu wellicht nog even, is op zichzelf al motiverend!
Geef een reactie