Misschien herken je het wel. Je bent met iemand in gesprek, en er ontstaan wat spanningen. De irritatie begint in je op te borrelen. ‘Pff, wat doet de ander moeilijk’, denk je misschien wel, of ‘Hij begrijpt er helemaal niets van’.
Mensenwerk
Als ondernemer of professional heb je simpelweg met andere mensen te maken, of je het nu super leuk vind of niet. Mensen met wie je samenwerkt, mensen die voor jou werken, klanten, etcetera. En tussen mensen wil het soms wel eens even een beetje gaan knetteren. Hoe fijn is het als je dan de vaardigheden hebt om excellent te communiceren? Dat je een hoop gedoe kan besparen en zelfs meer diepgang en grotere resultaten kan opleveren? Dat is allemaal mogelijk met communicatie!
Het is maar hoe je het bekijkt
Laten we even teruggaan naar het irritatie momentje. De grootste valkuil van mensen is om dan te gaan invullen. Invullen wat de ander denkt of voelt. En daar zijn wij als mensen, al zijn we nog zo helderziend ;-), over het algemeen niet heel goed in. Het invullen gebeurt namelijk vanuit jouw referentiekader. Dat gebeurt ook enorm snel, het is hoe onze hersenen werken. Maar in communicatie is dit echt niet handig. En de persoon tegenover jou, heeft weer een heel ander referentiekader dan dat jij hebt.
Een nieuwe houding
Een van de eerste stappen naar Excellent Communiceren is dus om van invullen naar een nieuwsgierige houding te gaan. En wat doe je als je nieuwsgierig bent? Dan stel je vragen! Wat gebeurt er bij de ander? Wat maakt dat hij of zij zo doet?
En natuurlijk is hiervoor wel even wat nodig. Het vereist dat je net dat stukje grip op je eigen emoties kan nemen, om even je eigen emoties te laten voor wat het is en op zoek te gaan naar wat er bij de ander speelt. Dit is wat anders dan je emoties wegstoppen of er over heen stappen. Ze mogen er best zijn, maar in dit moment focus je even op de ander. Even diep in en uitademen kan hierbij helpen, om jouw emoties even tijdelijk los te laten op het moment dat je uitademt.
Dit gaat veel goeds opleveren
Om een paar voordelen te noemen:
– De ander kan aangeven wat er speelt, waardoor er meer begrip ontstaat
– De ander voelt zich door jouw vraag gezien, gehoord en serieus genomen, wat een groot deel van de spanning uit de situatie haalt
– Er ontstaat een nieuwe dynamiek waardoor jij ook gemakkelijker vanuit rust kan vertellen wat het met jou doet. Want, zoals ik eerder schreef, is het mogelijk dat je jouw emoties even hebt moeten ‘parkeren’ om überhaupt open te kunnen staan voor de ander. Nu is het moment waarop jij de ruimte kan nemen om te delen wat er bij jou speelt. Het zou heel goed kunnen dat door wat de ander gezegd heeft, het jou irritatie of pijn al weg heeft genomen. Maar benoemen hoe het op je overkwam en wat het met je deed kan alsnog heel goed zijn. Voel zelf aan of dit nog nodig is, of dat het ok is zo.
– Er ontstaat een laag van communiceren vanuit dialoog, in plaats vanuit ‘gehakketak’. Hier kom je een stuk verder mee.
Wanneer je handelt vanuit nieuwsgierigheid en vragen stelt op een manier dat ze niet verwijtend zijn, gaan er heel erg veel deuren open. Het verdiept het contact en kan conflicten zelfs voorkomen.
Wat kan je hier mee?
Wanneer je deze houding dagelijks toepast, zal je merken dat interactie met mensen een stuk gemakkelijker zal gaan. Zelfs met de mensen met wie het anders wellicht een beetje stroef gaat. Met name wanneer je mensen aanstuurt of zakelijke onderhandelingen hebt, kan dit er aan bijdragen dat een project fijn en prettig verloopt en dat de resultaten goed zijn. En dat is natuurlijk wat je wil.
Nog een stap verder?
Nu is dit inzicht echt een allereerste basisstap als het gaat om Excellente Communicatie. Maar wel een hele belangrijke. Verder kan je nog een hoop leren over lichaamstaal, contact maken, hoe je de juiste vragen stelt, en over onderliggende dynamieken waar je rekening mee kan houden. Dit speelt ook allemaal mee in communicatie. Wanneer je nog meer stappen wil zetten in het Excellent Communiceren, kijk dan eens bij onze training Excellente Communicatie.
Geef een reactie