De kans om meer omzet te genereren kan echt voor je neus liggen; een gouden kans die je pakt wanneer je hem ziet. Maar aan de andere kant kan deze kans ook door je vingers heen glippen zonder dat je het doorhebt. Hoe zorg je dat je nog meer mogelijkheden kan zien én creëeren om meer omzet en winst te maken?
Het is 21:30, zondagavond. Mijn telefoon staat op stil, zoals altijd na 21:00. Mijn telefoon maakt een geluid. Er komt een urgente melding binnen van school. “In verband met de extreme gladheid, gaat de school morgenochtend om 11:00 open”.
Wanneer ik ons dochtertje de volgende dag naar school heb gebracht, sta ik even stil bij de hele situatie. Ik rij langs een Albert Heijn en ik zie grote stukken stoep keurig schoongeveegd en ijsvrij gemaakt.
Zo’n Albert Heijn gaat gewoon om 8 uur open. Weer of geen weer. Wanneer de klanten niet kunnen komen, voelen zij het in hun portemonnee. Dus zorgen ze dat er een oplossing komt zodat ze meer omzet kunnen maken. Altijd.
Het contrast met zo’n aanpak van school is duidelijk. Natuurlijk sta ik niet in de schoenen van de directrice en weet ik niet wat er allemaal wel en niet mogelijk is. Maar een ding weet ik wel: er is vaak veel meer mogelijk dan je denkt.
Ondernemen pur sang: meer omzet genereren ongeacht de obstakels
Dit is het verschil met ondernemers die echt hun doelen en ambities voor elkaar krijgen. Ze moeten omzet genereren. Sterker nog: ze willen nog meer omzet en winst genereren en zo hun dromen realiseren. Dit is waar de echte ondernemers zich laten zien, die bij elk obstakel toch weer een oplossing verzinnen. Want dat, dát is ondernemen pur sang!
En gelukkig is oplossingsgericht denken, of het denken in mogelijkheden, een vaardigheid die je kan leren. Een vaardigheid die je helpt om jouw ondernemersdroom sneller te realiseren terwijl je omzet omhoog gaat.
In dit blog reik ik je de belangrijkste tip aan die je helpen om je oplossende vermogen te vergroten. Zodat jij ongeacht de obstakels wel die omzetgroei behaalt, of die geweldige nieuwe dienst gewoon kan lanceren, enzovoorts.
Stap 1: De gouden vraag
Op oplossingen komen, begint met het stellen van de juiste vraag.
Wanneer je tot oplossingen wil komen om je doel te bereiken, ongeacht het obstakel dat zich aandient, dan is de volgende vraag goud:
Hoe kan het wel?
Ja ik weet het, het is eigenlijk ontzettend simpel. Alleen met deze vraag al kan je zorgen dat je toch mogelijkheden gaat zien om meer omzet te genereren, ook wanneer je oorspronkelijke plan anders uitpakt.
De valkuil is echter om deze gouden vraag te snel loslaten. En dat gebeurt heel snel: te vaak wanneer we een obstakel tegenkomen, gaan we direct ook alle beren zien. Of nog erger: we verzinnen er nog 10 mogelijke ‘wat-als-‘ beren bij.
Dus wat is er dan vervolgens nodig: je kritische bezwaren even kunnen parkeren.
Stap 2: Het parkeren van (mogelijke) bezwaren
Wanneer je in oplossingen en mogelijkheden wil denken, dan moet je die intentie heel zuiver houden. Dus zorg ervoor dat wanneer je de ‘hoe kan het wel’-vraag stelt, je even de gedachten over mogelijke bezwaren of waarom dat niet een oplossing zou zijn, uitstelt.
Al die bezwaren bevuilen je proces om tot oplossingen te komen. Voor nu, wanneer je tot een oplossing wil komen, is het belangrijk om je mind echt zoveel mogelijk op de vrije loop te laten. Het mag alle kanten op gaan. Het mag gek. Het mag snel. Alles mag, zo lang je jezelf maar niet beperkt.
Het kijken naar de bezwaren, dat is de volgende fase.
Voor nu mag je echt de tijd nemen om een flink aantal mogelijke oplossingen te verzamelen.
Stap 3: mogelijke kanttekeningen in kaart brengen
Pas nadat je klaar bent met oplossingen verzamelen, ga je kijken naar de mogelijke kanttekeningen. Wat zijn de daadwerkelijke haken en ogen van de verschillende oplossingen? Neem hier rustig de tijd voor om dit uit te werken.
Stap 4: Selecteer de beste oplossing om meer omzet te genereren.
Nadat je helder hebt welke mogelijke oplossingen zijn en welke kanttekeningen hierbij horen, wordt het tijd om te gaan selecteren. Heb je meerdere oplossingen, breng ze dan terug tot minstens drie. Vanaf daar zorg je dat je uiteindelijk de beste uitkiest. Dan heb je jouw oplossing gekozen die jou optimaal gaat helpen om meer omzet te genereren.
Met enkel al deze verandering in je manier van denken en handelen zal je merken dat je hiermee mogelijkheden creëert. En wanneer je dat slim doet, zal je omzet altijd groeien. Het is één van de vele manieren om meer omzet en winst te genereren.
Leer meer over succesvol creëeren
Heb je nu al een innovatieve dienst of product, en wil je hier nog meer een succes van maken? Of ben je bezig met het ontwikkelen van een nieuwe dienst en wil je dat dit een succes wordt? Meld je dan aan voor onze gratis online training ‘Succes with Innovation‘. Daarin leer je vanuit een nog breder perspectief hoe jij meer omzet en winst kan genereren met jouw vernieuwende diensten en producten.
Geef een reactie