Het. Derde. Boek. Is. Af.
Ja! Het duurde wat langer dan gehoopt, dat moeten we toegeven. Trouwen, afwisselend drie maanden ziek zijn én verhuizen blijkt het publiceren van je derde boek behoorlijk te kunnen afremmen ;-). Schrijven betekent ook schrappen, en het betekent een hoop feedback verwerken. Maar het resultaat mag er dan ook zeker zijn. Toegeven, tien maanden later dan we gehoopt hadden: maar we kunnen nu eindelijk zeggen dat ons derde boek ‘Excellente Communicatie voor Professionals, Leiders en Ondernemers’ een feit is!
‘Is er ook een boek van?’
Toen Anne-Jean zijn eerste boek: ‘Awaken your Brainpower’ geschreven had, kregen we naar aanleiding van dit boek regelmatig de vraag of wij ook communicatie trainingen verzorgden. Gelukkig hadden we ook op dat vlak een hele unieke training ontwikkeld. Onze Excellente Communicatie training staat dan ook in het verlengde van onze Awaken your Brainpower training. Gaandeweg bleek de Excellente Communicatie training binnen het bedrijfsleven het populairste te zijn. Het bleek de training te zijn met de meest essentiële aspecten voor het vergroten van impact binnen een bedrijf of organisatie.
Tijdens de Excellente Communicatie training kwam steeds vaker de vraag of er nog achtergrond informatie over deze training terug te vinden was. En of er misschien ook van deze training een boek was. De documenten die we hierover maakten waren nog steeds niet genoeg om onze cursisten tevreden te houden, ze bleven maar vragen om meer ;-). Tsja, dat moet je tegen twee schrijfgekken zeggen!
Het onbenutte communicatie-potentieel
Dus besloten we vorig jaar december om dit boek te gaan schrijven. Een goede manier om onze meest populaire training verder te ondersteunen en mensen te helpen om steeds meer te ontdekken hoe ontzettend veel er met de interactie van professionals, leiders en ondernemers gedaan kan worden. Zo veel potentie wordt namelijk nog niet benut en te veel problemen in organisaties worden niet in hun ware aard herkend: namelijk dat zij naar onze inschatting in minstens 90% van de gevallen communicatieproblemen zijn.
Het voorbeeld zijn
Onze unieke, integrale visie op communicatie gaat een stuk verder dan de standaard ‘effectieve communicatie training’. Wij zien keer op keer dat een team een weerspiegeling van hun leidinggevende is. Wanneer je als leidinggevende ‘effectief communiceert’, zal je team dus tot op zekere hoogte ook een kopie van jou zijn. Maar helaas wel een minder sterke kopie.
Soms zie je zelfs dat de communicatievaardigheden van een professional een kopie van een kopie zijn. Dit is zonde, hiermee wordt behoorlijk veel menselijk en organisatorisch potentieel onbenut. Wil je dus als leidinggevende dat je team effectief communiceert, dan zal je op zijn minst zelf Excellent moeten Communiceren. Het mooiste is natuurlijk dat alle betrokkenen Excellente Communicatie tot in de puntjes beheersen, zonder een kopie te zijn.
Excellente Communicatie is het niveau waarop je als professional, leider en ondernemer wil leren communiceren. Op die manier zal je nog steeds zien dat de mensen die je aanstuurt een zwakkere kopie van je worden, maar dan kan jij ze in ieder geval een sterk voorbeeld geven, veel leren en worden ze op zijn minst veel gemakkelijker uitgenodigd om daadwerkelijk effectief te leren communiceren.
Wat is Excellente Communicatie?
Excellente Communicatie, onze eigen communicatiemethodiek, onderscheidt zich op een aantal punten van effectieve communicatie.
Allereerst bestaat de methodiek uit tools die op zes verschillende dimensies van communicatie hele gerichte veranderingen kunnen initiëren. Ten tweede is Excellente Communicatie ingebed in onze communicatiefilosofie die onlosmakelijk verbonden is met onze organisatie- en maatschappijvisie. Ten derde is Excellente Communicatie een integrale aanpak op het gebied van communicatie, dat wil zeggen dat we uit verschillende communicatiemodellen putten. Excellente Communicatie is erop gericht om vanuit onze integrale visie allerlei tools en inzichten aan te reiken die helpen om zoveel mogelijk impact in verschillende groepen mensen te kunnen hebben. Een steeds groter inzicht in jezelf, de ander en een dynamiek van verschillende mensen is hierbij een noodzakelijkheid.
De zes persoonlijke niveaus van Excellente Communicatie
De zes niveau’s van Excellente Communicatie zijn als volgt:
- Bewuste interpretatie van anderen – De waardevolle technieken, modellen en theorieën van communicatie.
- Bewuste en gefocuste communicatie met anderen – Zorgen dat je intenties overkomen.
- Communiceren met het onderbewuste van de ander – Lichaamstaal, tonaliteit en specifieke woorden effectief gebruiken.
- Communicatie met jezelf en jouw eigen onderbewustzijn – Diepe inzichten in je eigen onderbewuste motieven en patronen.
- Diep inzicht krijgen in de onderbewuste interacties tussen jezelf en anderen – De meest belangrijke stap om interacties met anderen op een blijvende en diepgaande wijze te verbeteren.
- Jouw grootste onderbewuste obstakels in communicatie helder krijgen – We hebben allemaal onze onderbewuste herinneringen, pijn en oordelen die in meer of mindere mate actief worden in onze interacties met anderen. Deze onderbewuste punten worden helder gemaakt en we reiken mogelijke tools aan om deze te verhelpen.
Extra nazorg
De grootste uitdaging bij het succesvol geven van trainingen is er voor zorgen dat het geleerde beklijft, of beter gezegd dat het geïntegreerd wordt en toegepast wordt in de praktijk. Om onze trainingen nog meer impact te laten hebben, hebben we ons zorgvuldig over deze vraag gebogen. In dit boek delen we daar ook aspecten van, zodat je wat je leert uit dit boek gemakkelijker kan integreren en toepassen in jouw professie en thuissituatie.
Voor het integeren van teamveranderingen, wat wel buiten het bestek van dit boek gaat, hebben we ook een werkwijze ontwikkeld; namelijke onze Integrale Implementatie Trajecten
Wat levert dit boek je eigenlijk op?
Wil je bijdragen aan een fijnere sfeer in je team? Je persoonlijke relaties verdiepen? Verhoogde sales of een uitstekende klanttevredenheid? Beter begrepen worden? Minder conflicten? Of zelfs het ziekteverzuim verlagen? In dit boek krijg je de tools en inzichten om dit voor elkaar te krijgen.
Of wil jij als (in)formele leider juist dat mensen rondom jou effectief gaan communiceren? Dan is het een must om zelf eerst Excellent te leren Communiceren. In dat geval zal je zelf het communicatie-voorbeeld moeten zijn.
We helpen je om niet alleen jouw communicatie naar een excellent niveau te brengen, maar om ook de communicatie van jouw directe omgeving positief te beïnvloeden. We prikkelen je om niet alleen jouw communicatietechnieken te verbeteren, maar ook een transformatie te ondergaan in hoe jij je naar anderen opstelt.
Deze grondige en blijvende transformatie samen met in de praktijk bewezen communicatietechnieken; dat is de essentie van Excellente Communicatie. Excellente Communicatie zorgt dat jouw wereld groter wordt en dat je nog meer impact kan maken op de wereld om jou heen.
De verschillende onderdelen
In dit boek wordt je meegenomen langs de door Anne-Jean en Suzan ontwikkelde zes dimensies van communicatie. De inzichten en oefeningen kan je direct in de praktijk brengen.
Dankzij de speciale integratie-methodiek heb je alle handvatten om gemakkelijk de vaardigheden zelfstandig in je dagelijks leven te oefenen en verbeteren.
Deel één gaat over onze basisuitgangspunten in Excellente Communicatie en hoe je hier zoveel mogelijk in kunt groeien. Vervolgens gaan we door naar deel twee waarin allerlei tools en inzichten staan die je gaan helpen om zoveel mogelijk goede dingen bij anderen gedaan te krijgen. Belangrijke basis hiervoor is het maken van contact. Aangezien deze basis voorwaarde scheppend is voor al het succes van een professional, leider en ondernemer zijn we hier diep op ingegaan en hebben we uit vele verschillende bronnen geput.
In deel drie gaan we in op het vraagstuk hoe je in verschillende communicatieve situaties op verschillende manieren jouw communicatieve impact vergroten kunt. Ook hier staan theorie en praktische toepassing centraal. Vervolgens gaan we in deel vier diep in op onze communicatie- en zelfs maatschappijvisie. Tijdens dit deel wordt je als lezer uitgenodigd vanuit een ruimer perspectief naar communicatie te kijken en op een dieper niveau in te leren zien wat communicatie is en kan zijn. In het laatste deel van het boek is een overzicht gemaakt waar je de praktische oefeningen in het boek terug kan vinden, hoe jij de praktische vaardigheden uit dit boek integreren kunt en wat échte communicatie in praktijk van je vraagt.
Onze wens voor jou
Wij dagen je uit om met Excellente Communicatie jouw bijdrage te leveren aan jouw persoonlijke, professionele en maatschappelijke ambities. Je zal zo zelfs een bijdrage kunnen leveren aan het verduurzamen en humaniseren van je hele team en organisatie. Hoe mooi zou dat zijn?
Je kan vandaag nog hiermee starten door het digitale boek Excellente Communicatie te bestellen; voor 14,95 euro is het van jou. Stuur ons een berichtje en je ontvangt hem in je mailbox.
Geef een reactie