Prius
Vanaf begin februari riep Toyota wereldwijd 8 miljoenen auto’s terug omdat er een fors aantal klachten was ingediend vanwege problemen met remmen en vloermatten.
26 maart werd bekendgemaakt dat de geplaagde Japanse autofabrikant de productie in fabrieken in Groot-Brittannië en Frankrijk tijdelijk opschort, omdat de verkopen flink zijn teruggevallen na de verschillende wereldwijde terugroepacties.
De productie in Groot-Brittannië lag van 6 tot 9 april stil. In dezelfde periode rolden er ook geen auto’s van de band in Frankrijk.
Primus inter parus
Vrij vertaald betekent primus inter parus: de eerste onder de gelijken. De primus inter parus is de woordvoerder van een team. Dit team maakt alleen beslissingen op basis van democratische cq communicatieve gronden.
Dit idee zien we bijvoorbeeld terug komen bij het concept van het dienend leiderschap. Een klassiek boek over deze leiderschapsstijl is het boek ‘Dienend Leiderschap’ van Greenleaf.
De wortels hiervan liggen in de verantwoordelijkheden en met name het niveau waarop deze gelegd worden; laag in de organisatie. In principe geen probleem omdat vanaf dat niveau heel veel nuttige informatie gehaald kan worden en per slot van rekening het vaak gaat om de mensen die in direct contact staan met de klant. En omdat klanttevredenheid een van de belangrijkste en zwaarste peilers is geworden voor vele organisaties is hierop een tendens ontstaan waarbij bevoegdheden en verantwoordelijkheden naar lagere organisatieniveaus zijn gebracht.
Optimo forma
Hoe kan het toch dat een bedrijf als Toyota, waarbij kwaliteit enorm hoog in het vaandel staat, kon toewerken naar een aantal enorme blamages zoals bovengenoemd. De oorzaak hiervan ligt hem in het feit dat ze bij Toyota de bevoegdheden op een dergelijk laag niveau gelegd hadden waardoor met name besluitvormingsprocessen diffuus zijn geworden en een zeer belangrijk bedrijfselement als kwaliteit in het gedrang is gekomen.
Door concepten als ‘de primus interparus’ en het laag leggen van bevoegdheden, zien we, wanneer dit niet via goede vormen van organiserend leiderschap en organiserend handelen gebeurd, dat er een grotere politieke arena komt, waarbij mensen vechten voor hun strategisch posities. Politieke stijlen die lijken op rattengedrag is dan niet iets waar je van op moet kijken.
Bij Toyota heerste de ideologie dat er op een zo laag mogelijk niveau zoveel mogelijk verantwoordelijkheden moesten liggen. Neem bijvoorbeeld een assemblage medewerker die verantwoordelijk is gemaakt voor, niet alleen het assembleren van een aantal objecten, maar ook de kwaliteitsaspecten die hiermee gepaard gaan.
Binnen andere grote organisaties zijn overeenkomende situaties te zien. Specialistische functies en daarbij specialismes worden naar een lager niveau gebracht waarbij er verwacht wordt dat de medewerkers of teamleiders ditzelfde specialisme op hetzelfde niveau kunnen continueren. Saillaint detail is echter wel dat er ten op zichtte van tien jaar geleden in gehaald Nederland 10% minder leidinggevenden bestaan dan voorheen. Opvallend dus om te zien hoe de hedendaagse teamleider dus niet alleen veel meer taken en verantwoordelijkheden moet oppakken, het aantal leidinggevenden is daarnaast ook fors gedaald waardoor zijn of haar work of spam onherroepelijk onder hogere druk komt te staan en kwaliteitsverlies niet te voorkomen lijkt.
Wat deze organisaties nodig hebben is een transparante bedrijfsvoering, heldere en logisch opgebouwde processen en bovenal een duidelijke scheiding tussen beslissingsbevoegdheden. Wanneer op een dergelijk laag niveau bevoegdheden en verantwoordelijkheden wordt gelegd bestaat het gevaar dat er een slangenkuil wordt gemaakt waarbinnen politieke trajecten de overhand krijgen, processen diffuus worden en bovenal de klant de dupe raakt.
Als je meer wil weten over integrale efficiency, politiek handelen en/of organisatie politiek kijk dan eens verder op onze site
Geef een reactie