Ondernemen doe je niet alleen. Geen enkel mens of bedrijf opereert afzonderlijk. Zonder communicatie is er geen dienst, geen product en zijn er geen klanten. Heel simpel. Hoe zou het zijn wanneer je de volledige potentie van communicatie doortrekt naar het functioneren van jouw bedrijf?
Als iets de verre ontwikkeling van de mens kenmerkt, dan is het wel de ontwikkeling van onze communicatie. Hier liggen ook vandaag de dag nog ontzettend veel mogelijkheden. Veel ondernemers zijn daarom al met persoonlijke ontwikkeling en communicatie bezig. Stel je eens voor wat de impact zou zijn wanneer je deze mogelijkheden maximaal benut?
Stel je eens voor dat:
- Samenwerkingen jou geen overbodige tijd, energie en geld meer kosten
- Je besluiten met externe partijen zo optimaal mogelijk kan beïnvloeden
- Je potentiële en bestaande klanten nog gemakkelijker aan jouw bedrijf bindt
- Je de visie van jouw bedrijf loepzuiver over kan brengen
- Je zakenrelaties met een andere visie met gemak in beweging kan brengen
Dit en nog veel meer is de kracht van Excellente Communicatie voor bedrijven. Het is de motor voor bedrijfsontwikkeling.
Zelfs ervaren coaches, communicatie adviseurs en trainers volgen de Excellente Communicatie training om hun vaardigheden te verdiepen.
Deze training is voor de gedreven ondernemer die:
Gebeurt het ook wel eens dat je wat je zegt door anderen niet onthouden of begrepen wordt? Misschien herken je wel dat het lastig is om mensen snel en effectief te overtuigen, ondanks jouw vakinhoudelijke kennis. Of misschien herken je dat het lastig is om in samenwerkingen de boel de juiste kant op te sturen.
Hoe fijn zou het zijn wanneer jouw samenwerkingen met partijen en de salesprocessen met klanten vele malen gemakkelijker zouden verlopen? Hoeveel winst in tijd, energie en geld zou jouw bedrijf dit opleveren?
Transformatie van je communicatie en je bedrijf
Deze training gaat verder dan de veelgebruikte term effectieve communicatie. Met Excellente Communicatie vergroot je namelijk ook je zakelijke succes.
We slaan hiervoor onder andere continue de brug tussen de 'soft' skills zoals verbinding, samenwerking en afstemming en 'hard' skills zoals sales, effectiviteit en invloed.
Om dit te bereiken werken we toe naar een gedegen transformatie aan de hand van de zes dimensies van communicatie.
De zes dimensies van communicatie
Om deze excellente communicatie + transformatie te bereiken, werken we gezamenlijk in de training aan de zes dimensies van excellente communicatie. Dit zorgt ervoor dat je de perfecte tools hebt om het volledige spectrum van communicatie te gebruiken in allerlei verschillende contexten.
De zes dimensies van communicatie
- Bewuste interpretatie van anderen – De waardevolle technieken, modellen en theorieën van communicatie.
- Bewuste en gefocuste communicatie met anderen – Zorgen dat je intenties overkomen.
- Communiceren met het onderbewuste van de ander – Lichaamstaal, tonaliteit en specifieke woorden effectief gebruiken.
- Communicatie met jezelf en jouw eigen onderbewustzijn – Diepe inzichten in je eigen onderbewuste motieven en patronen.
- Diep inzicht krijgen in de onderbewuste interacties tussen jezelf en anderen – De meest belangrijke stap om interacties met anderen op een blijvende en diepgaande wijze te verbeteren.
- Jouw grootste onderbewuste obstakels in communicatie helder krijgen – We hebben allemaal onze onderbewuste herinneringen, pijn en oordelen die in meer of mindere mate actief worden in onze interacties met anderen. Deze onderbewuste punten worden helder gemaakt en we reiken mogelijke tools aan om deze te verhelpen.
Wanneer je tijdens de training deze zes dimensies langsgaat, zal je merken dat met name de latere dimensies de diepgaande transformatie geven die essentieel is om communicatie wél blijvend te verbeteren. Het zal er allereerst voor zorgen dat je zelf meer bewust bent van je communicatie en effectiever kan communiceren. Daarnaast zal je ook anderen beter begrijpen én er aan kunnen bijdragen dat met jouw hulp de ander ook bewuster wordt van zichzelf. Als laatste zal je ook wanneer je zelf niet deelneemt aan een gesprek in bijvoorbeeld een groep, de anderen in het gesprek kunnen helpen naar beter begrip van zichzelf en de ander.
Waarom is een communicatie + transformatie training nodig?
Om menselijk gedrag (en dus communicatie) echt te veranderen zodat jij het beste kan functioneren, is er een interne transformatie nodig. Zonder een solide basis van deze transformatie, zullen alle waardevolle technieken die je gaat leren niet het blijvende effect hebben dat wij voor ogen hebben. En wij gaan alleen voor de allerbeste resultaten.
Waarin zijn deze zes dimensies uniek?
In alles, om eerlijk te zijn. De meeste communicatietrainingen behandelen alleen de eerste dimensie van communicatie. Een enkele communicatie training zal ook dimensie twee behandelen. De overgebleven vier dimensies blijven vaak onaangeraakt. Door alle zes dimensies te behandelen zal je een solide basis hebben van communicatie die gestoeld is op een diepgaande en blijvende transformatie. Met deze transformatie zal het ook nog eens extra makkelijk voor je zijn om de nieuwe technieken toe te passen en te integreren. Het resultaat? Een blijvende en diepgaande verbetering van communicatie.
Wat levert deze training jou als ondernemer op?
- Een dieper begrip van anderen door de juiste vragen te stellen
- Anderen kunnen raken en waar gewenst in beweging kan brengen
- Bijdragen aan een goede werksfeer met zakenrelaties
- Onderbewuste veronderstellingen bij jezelf en anderen bewust kunnen maken
- Lichaamstaal juist kunnen interpreteren
- Optimale binding met (potentiële) klanten waardoor sales nog gemakkelijker wordt.
- Jezelf met impact presenteren door stemgebruik en lichaamstaal
- Onderbewuste leiding in een gesprek kunnen nemen
- Gemakkelijk discussies en irritaties kunnen oplossen
- Informatie loepzuiver over kunnen brengen
- Gemakkelijk en congruent contact met anderen kunnen maken
- Betere en snellere resultaten
- Geen tijdsverlies in samenwerkingen ineffectieve communicatie
- Miscommunicatie en onbegrip voorkomen en oplossen; voor jezelf maar ook tussen anderen
Afgestemd en transformerend
Tijdens deze training is er veel aandacht voor jouw persoonlijke vragen en thema’s. Wanneer we werken met jouw team dan zorgen we er standaard voor dat de training is afgestemd op de specifieke behoeften en dynamieken in jouw team of afdeling. Deze training is voor degenen die echt naar binnen durven kijken en bereid zijn om kritisch naar zichzelf en anderen te kijken.
Overall krijg je sleutels aangereikt om in elke setting het optimale uit je communicatie te halen; of je nou een op een met klanten en cliënten werkt of veel met teamleden te maken hebt, of je nu aanstuurt of een spin in het web bent. Communicatie is overal.
Wij kunnen en zullen je in deze training alle communicatietechnieken leren. Daarnaast begeleiden wij jou door een echte interne transformatie.
Ervaring van een deelnemer
"In het openbaar spreken gaat mij van nature af, ook leg ik makkelijk contact met anderen, maar toch vond ik als professional dat er ruimte was voor verbetering.
Voor mij was het van belang om te leren hoe ik op een verbale en non-verbale manier (body language) impact kan maken als ik voor groepen presenteer en hoe ik mijn enthousiasme als spreker (neiging om snel te praten) op een juiste manier kan doseren.
Ik heb daarom de cursus “Excellente Communicatie” bij Suzan en Anne-Jean gevolgd en wat was dat een top investering!
Wat ik heb geleerd is dat er verschillende communicatie stijlen zijn en dat de beste sprekers deze niet alleen beheersen maar het ook allemaal inzetten.
Zo spreek je makkelijker groepen mensen aan, maar kom je ook nog eens authentiek over.
Een andere fijne techniek wat ik heb geleerd is om in een gesprek gewoon stil te zijn, de ander volledig vrij te laten in het gesprek zonder tussendoor te knikken of de neiging te hebben om feedback te geven.
Het wonderlijke is dat er bij communicatie veel meer komt kijken dan je op het eerste gezicht zou denken.
Communicatie gebeurd ook op een veel dieper, onderbewuste niveau. Niet alleen zakelijk, maar ook tijdens je alledaagse interacties, communicatie met je dierbare en zelfs de communicatie die je met jezelf hebt.
Suzan en Anne-Jean besteden ook hier veel aandacht aan. Ik merk dat ik veel bewuster ben van mijn communicatie naar andere toe en de non-verbale signalen die ik van andere ontvang.
Het waren 4 inspirerende en leerzame dagen. Inmiddels aan een tweede cursus bij Core Connections begonnen!
- Ashwina, Head of Channel & Customer Succes, EMEA Region.