Geen enkel mens of bedrijf opereert afzonderlijk. Zonder communicatie is er geen dienst, geen product en zijn er geen klanten. Heel simpel. Hoe zou het zijn wanneer je de volledige potentie van communicatie doortrekt naar het functioneren van het bedrijf?
Als iets de verre ontwikkeling van de mens kenmerkt, dan is het wel de ontwikkeling van onze communicatie. Hier liggen ook vandaag de dag nog ontzettend veel mogelijkheden. Steeds meer leidinggevenden en professionals zijn daarom al met persoonlijke ontwikkeling en communicatie bezig. Stel je eens voor wat de impact zou zijn wanneer je deze mogelijkheden maximaal benut?
Stel je eens voor dat:
- Samenwerking intern geen overbodige tijd meer kosten
- Misvattingen tijdig voorkomen worden (zowel intern als extern)
- Beslissingen zo positief mogelijk beïnvloed kunnen worden
- Potentiële en bestaande klanten met gemak aan het bedrijf gebonden worden
- De visie van het bedrijf loepzuiver overgebracht wordt
Dit en nog veel meer is de kracht van Excellente Communicatie voor bedrijven. Het is de motor voor bedrijfsontwikkeling.
Wat deze vierdaagse training onder andere gaat opleveren:
Hoe vaak gebeurt het dat belangrijke informatie niet bij de juiste mensen aanwezig is? Gebeurt het ook wel eens dat je boodschap niet aankomt? Dat je niet gehoord wordt of iemand je niet begrijpt? Of wellicht herken je dat processen binnen je team of afdeling vertraging oplopen door miscommunicatie? Misschien herken je wel dat het lastig is om mensen snel en effectief te overtuigen, ondanks jouw vakinhoudelijke kennis. Hoe fijn zou het zijn als je kan bijdragen aan een goede werksfeer in jouw team? Hoe prettig zou het zijn als je mensen gemakkelijker in beweging zou kunnen krijgen?
De zes dimensies van communicatie
Om menselijk gedrag (en dus communicatie) echt te veranderen zodat jij het beste kan functioneren, is er een interne transformatie nodig. Zonder een solide basis van deze transformatie, zullen alle waardevolle technieken die je gaat leren niet het blijvende effect hebben dat wij voor ogen hebben. Wij spreken daarom van een excellente communicatie + transformatie training.
Om deze excellente communicatie + transformatie te bereiken, werken we gezamenlijk in de training aan de zes dimensies van excellente communicatie. Dit zorgt ervoor dat je de perfecte tools hebt om het volledige spectrum van communicatie te gebruiken in allerlei verschillende contexten.
De zes dimensies van communicatie
- Bewuste interpretatie van anderen – De waardevolle technieken, modellen en theorieën van communicatie.
- Bewuste en gefocuste communicatie met anderen – Zorgen dat je intenties overkomen.
- Communiceren met het onderbewuste van de ander – Lichaamstaal, tonaliteit en specifieke woorden effectief gebruiken.
- Communicatie met jezelf en jouw eigen onderbewustzijn – Diepe inzichten in je eigen onderbewuste motieven en patronen.
- Diep inzicht krijgen in de onderbewuste interacties tussen jezelf en anderen – De meest belangrijke stap om interacties met anderen op een blijvende en diepgaande wijze te verbeteren.
- Jouw grootste onderbewuste obstakels in communicatie helder krijgen – We hebben allemaal onze onderbewuste herinneringen, pijn en oordelen die in meer of mindere mate actief worden in onze interacties met anderen. Deze onderbewuste punten worden helder gemaakt en we reiken mogelijke tools aan om deze te verhelpen.
Wanneer je tijdens de training deze zes dimensies langsgaat, zal je merken dat met name de latere dimensies de diepgaande transformatie geven die essentieel is om communicatie wél blijvend te verbeteren. Het zal er allereerst voor zorgen dat je zelf meer bewust bent van je communicatie en effectiever kan communiceren. Daarnaast zal je ook anderen beter begrijpen én er aan kunnen bijdragen dat met jouw hulp de ander ook bewuster wordt van zichzelf. Als laatste zal je ook wanneer je zelf niet deelneemt aan een gesprek in bijvoorbeeld een groep, de anderen in het gesprek kunnen helpen naar beter begrip van zichzelf en de ander.
Waarin zijn deze zes dimensies uniek?
In alles, om eerlijk te zijn. De meeste communicatietrainingen behandelen alleen de eerste dimensie van communicatie. Een enkele communicatie training zal ook dimensie twee behandelen. De overgebleven vier dimensies blijven vaak onaangeraakt. Door alle zes dimensies te behandelen zal je een solide basis hebben van communicatie die gestoeld is op een diepgaande en blijvende transformatie. Met deze transformatie zal het ook nog eens extra makkelijk voor je zijn om de nieuwe technieken toe te passen en te integreren. Het resultaat? Een blijvende en diepgaande verbetering van communicatie.
Wat levert deze training op?
- Een dieper begrip van anderen door de juiste vragen te stellen
- Miscommunicatie en onbegrip voorkomen en oplossen; voor jezelf maar ook tussen anderen
- Anderen kunnen raken en waar gewenst in beweging kan brengen
- Onderbewuste veronderstellingen bij jezelf en anderen bewust kunnen maken
- Bijdragen aan een goede werksfeer
- Lichaamstaal juist kunnen interpreteren
- Jezelf met impact presenteren door stemgebruik en lichaamstaal
- Onderbewuste leiding in een gesprek kunnen nemen
- Geen tijdsverlies op de werkvloer door ineffectieve communicatie
- Gemakkelijk discussies en irritaties kunnen oplossen
- Lichaamstaal zelf bewust en effectief in kunnen zetten
- Informatie loepzuiver over kunnen brengen
- Betere en snellere resultaten
- Gemakkelijk en congruent contact met anderen kunnen maken
- Betere afstemming tussen teams en afdelingen.
'Zachte' en 'harde' vaardigheden versterken
Tijdens de training vergroot je jouw vaardigheden en invloed op de ‘zachte’ deelgebieden zoals sfeer, verbinding, samenwerking en cultuur. Tegelijkertijd maak je ook continue de vertaalslag naar de ‘harde’ deelgebieden die relevant zijn in jouw specifieke geval. Bijvoorbeeld sales, effectiviteit en invloed.
Werkwijze
Tijdens deze vierdaagse training is er veel aandacht voor persoonlijke vragen en thema’s. We zorgen er standaard voor dat de training is afgestemd op de specifieke behoeften en dynamieken van de individuele professionals, van het team of de afdeling. Deze training is voor degenen die echt naar binnen durven kijken en bereid zijn om kritisch naar zichzelf en anderen te kijken.
Hoe wij het niet doen
Wij hebben in veel organisaties gezien dat enkel een interne training onvoldoende resultaat geeft. Dit is zonde van jullie investering en onze tijd. De belangrijkste vertaalslag is namelijk het toepassen van wat je geleerd hebt op de werkvloer. En hier hebben wij oplossingen voor.
Om hiervoor te zorgen doen we voor de training een korte screening, zo is er altijd een aangepast programma per team/organisatie. Voor optimale resultaten raden we aan om voor de training de Integrale Organisatie Scan te laten plaats vinden.
Verder begeleiden we je bij onze werkwijze naar een gedegen implementatie van het geleerde na de training. Dit hoort standaard bij de training. Om dit te optimaliseren is het mogelijk om de training aan te vullen met een Integraal Implementatie Traject.
Implementatie
Een grote uitdaging bij trainingen gericht op vaardigheden, is dat de benodigde gedragsverandering voor blijvend resultaat vaak onvoldoende wordt bereikt. Hierdoor staan de nieuwe vaardigheden op ‘los zand’ en vervagen ze na verloop van tijd omdat het behoud van de vaardigheden te veel aandacht vraagt. Het tackelen van dit probleem is met onze onderwijskundige expertise een van onze belangrijkste aandachtspunten.
Met de methodiek tijdens en na de training maken wij het de deelnemers gemakkelijk om ook na afloop van de training te blijven leren en de vaardigheden door te ontwikkelen.
Investering, locatie en beschikbaarheid
Onze training passen we standaard aan op de behoeften en dynamieken die spelen binnen een team.
Training is tot 12 man mogelijk op onze locatie. Uiteraard kunnen we de training ook geven bij jullie op locatie. Ook kunnen we een externe locatie regelen. Neem contact met ons op voor de prijzen, eventuele aanvullende informatie en de beschikbare data.
Wanneer je als professional of leidinggevende individueel deze training wil volgen, dan kan dat ook. Wij geven deze training regelmatig op onze locatie.
Veel gestelde vragen
De trainers
De trainingen worden gegeven door Anne-Jean en Suzan. Beiden hebben veel kennis en ervaring in Excellente Communicatie, organisatiedynamieken en onderliggende patronen van communicatie. We leggen continue de koppeling tussen Excellente Communicatie en de beoogde resultaten voor het bedrijf.
Interesse of meer weten?
Laat hieronder even je gegevens achter en wij nemen zo gauw mogelijk contact met je op.